Az év utolsó két hónapjában mintegy 4 milliárd eurós államadósságot fizetünk vissza úgy, hogy nem újabb államkötvény-kibocsátásból finanszírozzuk, hanem a kormány MNB-számlán félretett 3 milliárd eurós tartalékából, illetve a magánnyugdíj-pénztáraktól befolyt külföldi részvénycsomag értékesítéséből. Lesz Start munka program, amelyben 28.500 forintos jövedelempótló támogatás helyett 48 ezer forintos fizetésért lehet dolgozni. Mindezt Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter.
Matolcsy György az idei költségvetés kiegyensúlyozásáról azt mondta, a hiányt csak úgy lehet tartani, ha felgyorsítják az adó- és vámbeszedéseket, javítják azok hatékonyságát, így az adóhatóság idén 41 milliárd forinttal több áfát szed be. A rossz hatékonyság miatt 600 milliárd forint nem folyik be a költségvetésbe.
Az állam beszerzési stopot rendel el az államigazgatás keretében, ezzel egy jövő évi lépést hoznak előre. Ez plusz 40 milliárd forintot jelent. Ötven százalékkal emelik a játékadót, 7 százalékkal a dohánytermékek, öt százalékkal az alkohol jövedéki adóját. A gázolaj jövedéki adója 97 forintról 110 forintra nő.
Ez eddig 90 milliárd forintos javulást jelent, ismertette Matolcsy. 10 milliárd forintnyi osztalékbevétele származik a magyar államnak a nyugdíjvagyonban található külföldi részvények után fizetendő osztalékból. Matolcsy közölte, két százalékos növekedéssel számolják a költségvetést jövőre. A miniszter újságírói kérdésre elmondta, a 10 milliárd bevételre kéthavi adóból számít a kormány, vagyis a jövedéki adókat várhatóan novembertől emelik meg.
Amikor 2004-ben a dízel ára elérte a 225 forintos szintet, a benzin ára pedig a 250 forintot, akkor a Fidesz a benzinár 250 forintos szinte való befagyasztását követelte. A költségvetési helyzet sem akkor, sem most nem engedi meg, hogy a kormány csökkentse az adókat, valójában a magas üzemanyagár miatt több pénz folyik be a költségvetésbe.
A gázolaj árát az adókon kívül a forint és a dollár árfolyama, valamint az olaj ára befolyásolja. Az eurózóna adósságválságáról szóló hírek alapján nem valószínűsíthető, hogy a piaci kedélyek egyhamar megnyugszanak, sem a dollár, sem a forint árfolyamában nem várható igazán árcsökkenést hozó elmozdulás, ráadásul az olaj iránti kereslet is nő. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint a töltőállomásokon az első három hónapban 283,1 millió liter benzint és 351,1 millió liter gázolajat vásároltak.
Az adóemeléssel egyébként a kormány bőven annulálja azt az előnyt, amit a hazai fuvarozók szervezetének garantált még tavaly júniusban: az akkori megállapodás szerint a fuvarozók 2 milliárd forint többletadóbevétel biztosítottak azzal, hogy azt a gázolaj mennyiséget amelyet korábban a Magyarországról európai célállomások felé induló fuvarjaik esetében - költségmegtakarítási okokból - főként Ausztriában tankoltak, Magyarországon veszik meg. Cserébe a kormány bevezette a kereskedelmi gázolaj kategóriát Magyarországon, ami literenként 8 forint jövedéki adó visszatérítést jelent 2011. január 1-től a fuvarozó cégeknek. Az emeléssel viszont könnyen előfordulhat, hogy ismét inkább külföldön éri majd meg tankolni, Ausztriában ma nagyjából 361, Szlovákiában 369, Ukrajnában pedig 240 forint egy liter dízel.